2013. január 31., csütörtök 10:26

A zab mint orvosság

Írta:  Impulser Magazin
  • Betűméret Betűméret csökkentése Betűméret csökkentése Betűméret növelése Betűméret növelése
  • Nyomtatás
  • E-mail
Értékelés:
(0 szavazat)
Naponta két adag zabpehely hozzájárul az LDL-koleszterin csökkentéséhez a szervezetben. Naponta két adag zabpehely hozzájárul az LDL-koleszterin csökkentéséhez a szervezetben.
Zabpehely, zabkása, zabliszt, zabkorpa – a zab felhasználási lehetőségei az emberi táplálkozásban nagyon sokoldalúak. A középkorban még sört is főztek a zabból.


Ma ezt a gabonafajtát elsősorban az állatok takarmányozására használják, főleg a lovak szeretik a zabot. Nem csoda, mert más gabonafajtákhoz – mint a rozs, búza vagy árpa – hasonlítva a zab rendkívül gazdag tápanyagokban.

Zab – gazdag vitaminokban, ásványi anyagokban és aminosavakban

A zab táplálkozásfiziológiailag a legértékesebb gabonának számít, ami elsősorban a majdnem 12%-os fehérjetartalmára vezethető vissza. Ráadásul a zabban lévő proteinek túlnyomórészt esszenciális aminosavakból tevődnek össze. Az esszenciális aminosavaknál a proteinek olyan építőköveiről van szó, amelyeket a szervezet maga nem képes felépíteni. Ezekhez az esszenciális aminosavakhoz tartozik többek között az izoleucin, a leucin, a lizin, a metionin, a fenil-alanin és a valin. 100 gramm zab a 12 gramm fehérje mellett ezen kívül tartalmaz:

-13 gramm vizet;
-7,1 gramm zsírt;
-59,2 gramm szénhidrátot;
-6,2 gramm rostot;
-2,9 gramm ásványi anyagot.

A zabban lévő ásványi anyagokhoz tartozik többek között a kálium, a magnézium, a vas, a kalcium, a cink és a foszfor. Fontos vitaminok is vannak ebben a gabonában, elsősorban a B-csoport vitaminjai, valamint E-vitamin. Mivel a zab sok kalóriát tartalmaz – 100 gramm mintegy 337 kcal-t – a zabtermékek főként a sportolók körében népszerűek: sok energiát adnak, de alig terhelik meg a gyomrot.

A zab gyógyhatása

Elsősorban a természetgyógyászatban tulajdonítanak a zabnak gyógyhatást, de tudományosan is bizonyították bizonyos betegségekre gyakorolt pozitív hatását. A természetgyógyászatban főként a zöld zabot alkalmazzák, amelyet röviddel a virágzás előtt aratnak le: teaként a zöld zabfű megszabadítja a szervezetet az anyagcsere-termékektől, fürdőadalékként pedig segít a bőr tisztátalanságain és puha, bársonyos bőrről gondoskodik. Egy ilyen fürdő a reumát és a végtagfájdalmakat ugyancsak enyhíti.

A magas rosttartalma miatt a gabonát a természetgyógyászatban gyomor- és bélpanaszok esetén is alkalmazzák. Az emészthetetlen rostanyag a gyomor- és bélnyálkahártyán védőréteget képez, és így a savas gyomornedvet távol tartja a nyálkahártyától. Naponta két adag zabpehely hozzájárul az LDL-koleszterin csökkentéséhez a szervezetben. Sőt, a hagyományos kínai medicinában a zabot a vércukorszint szabályozására is bevetik.

Kapcsolódó elemek

  • A túl sok és gyors tempójú futás épp oly káros lehet, mint a mozgásszegény életmód
    -
        London, 2015. február 4., szerda (MTI) - A túl sok és gyors tempójú futás épp olyan káros lehet az ember egészségére, mint a mozgásszegény életmód - derült ki a Journal of the American College of Cardiology című szívgyógyászati szaklapban közölt dán tanulmányból.
  • Élünk vagy túlélünk?
    A kérdés nem lehet mindegy, éppen ezért tudatos egyensúlyra kell törekednünk, az élet minden területén. Törődjünk egészségünkkel, ne hárítsuk az orvosra minden esetben a felelősséget! A betegségek, hiányállapotok és a gyengeség ne tartozzon az emberhez.
  • Szunai Linda így lesz fitt a strandszezonra!
    Népszerű szépségkirálynőnek lenni igazi kihívás, jól tudja ezt Szunai Linda, Miss World Hungary 2011 is, aki mindent megtesz azért, hogy még egészségesebb és fittebb legyen a nyári strandszezonra! A következőkben Linda elárulja életmód tippjeit!
  • Borban az egészség
    Egészségünk érdekében, akár minden nap ihatunk egy pohárka vörösbort, hiszen a benne található polifenolok javunkat szolgálják, viszont fontos a mértékletesség. Maximum két deciliter minőségi vörösbor az a mennyiség, ami még pozitív hatással bír.
  • Makrobiotikus táplálkozás
    A makrobiotika nem csak közönséges étrend vagy étkezési szokás, hanem alapvetően filozófiai életmód. Jellemzően egyfajta meggyőződés, hogy a mentális és fizikai állapot elválaszthatatlan egymástól.
A hozzászóláshoz be kell jelentkezned

KÖVESS MINKET!

 
 

Follow Me on Pinterest

TÁMOGASD MUNKÁNKAT

-H I R D E T É S-

EZT IS AJÁNLJUK

KÖVESS MINKET ITT IS

 
 

KERESS OLCSÓ SZÁLLÁST