2013. január 03., csütörtök 18:10

Köles – egy egészséges szépítő

Írta:  Impulser Magazin
  • Betűméret Betűméret csökkentése Betűméret csökkentése Betűméret növelése Betűméret növelése
  • Nyomtatás
  • E-mail
Értékelés:
(0 szavazat)
A köles a gluténmentes gabonafajtákhoz tartozik, így cöliákiában szenvedők is fogyaszthatják. A köles a gluténmentes gabonafajtákhoz tartozik, így cöliákiában szenvedők is fogyaszthatják.
Kínában és Mezopotámiában már 8000 évvel ezelőtt fogyasztottak kölesből készült lepénykenyeret. A köles azonban nemcsak a legrégibb, hanem ásványi anyagokban a leggazdagabb gabona is. A bőségesen tartalmazott vitaminok és tápanyagok által a kis magok jóllakatnak, egészségesek és szépítenek. A kölest mégis ritkán találjuk meg a magyar konyhában.


Egészséges köles

Bizonyára a legjelentősebb tulajdonága a kölesnek, hogy a gluténmentes gabonafajtákhoz tartozik. Ezért kevésbé alkalmas kenyérsütésre, azonban értékes élelmiszer a gluténallergiás, a gyomor-bél problémákkal vagy cöliákiával küzdő emberek számára. Más gabonafajtáktól eltérően a köles nem savképző, hanem lúgosító hatású, ami kevesebb nyákképződéshez vezet a szervezetben. Különösen megfázásoknál és influenzaszerű betegségeknél ajánlatos és egészséges étel a köleskása. A köles azonban a mindennapokban is egy valóságos szépségelixír. A benne lévő kovasav és fluor erősíti a fogakat, csontokat és körmöket, simává teszi a bőrt, fényessé a hajat.

Köles – értékes összetevők az egészséges testért

A köles tele van értékes összetevőkkel. Ide tartozik a vas, amely fontos a vérképzéshez és az oxigénellátáshoz, a kalcium, a magnézium, a B- és E-vitamin, valamint az A-provitamin. Az ásványi anyagok és nyomelemek mellett a köles 70%-ban szénhidrátokat, 10%-ban fehérjét és 5%-ban zsírt tartalmaz.

Karcsúság és egészség a kölesnek köszönhetően

A sárga magok erősen megduzzadnak, és így gyorsan megtöltik a gyomrot. Ezáltal kevesebb kalóriát veszünk fel, és így a köles véd az elhízástól és a cukorbetegségtől. Bár ez a gabona ízletes és laktató, a kölessel történő főzés a jövedelmezőbb alapélelmiszerek – burgonya, kukorica, rizs – bevezetése óta Európában szinte feledésbe merült. Miközben Észak-Afrikában és Ázsiában a köles még mindig nagyon népszerű, nálunk ma főleg madáreledelként használják.

Kapcsolódó elemek

  • A mindennapi kenyér - avagy mivel pótolhatjuk?
    Mindennapi kenyerünk lehet gluténmentes a lisztérzékenyek, fehérjeszegény a krónikus vesebetegeknek, diabetikus a cukorbetegeknek, nátriumszegény kenyér pedig a magas vérnyomásban szenvedők számára. Ha semmiképp nem akarjuk mellőzni a kenyérfogyasztást, érdemes előnyben részesíteni a teljes kiőrlésű, rozs és rozsos kenyeret, kevesebb arányban pedig a félbarna és fehér kenyeret választani.
  • Lékúra ősszel? – 5 ok, amiért jót fog tenni!
    -
    Az őszi-téli időszak beköszöntével, sokkal nehezebb feladat a jókedv és az egészség megőrzése. Ilyenkor a vitaminraktárakat legkönnyebben különféle gyümölcs és zöldséglevekkel töltheted fel, melyek amellett, hogy energiát adnak az esős szürke reggeleken, még a fogyásban is segítségedre lehetnek!
  • Gabona – a természet sokszínűsége
    A gabona finom, világszerte fő élelmiszernek számít, és széles választékot nyújt. Kukoricapehely, müzli vagy zsemle reggelire, ebédre egy ázsiai rizsétel, uzsonnára némi sütemény és vacsorára természetesen valamilyen kenyér. Így vagy ehhez hasonlóan néz ki sokaknál a napi étrend. Az élet gabona nélkül gyakorlatilag elképzelhetetlen.
  • Köles – egy egészséges szépítő
    -
    Kínában és Mezopotámiában már 8000 évvel ezelőtt fogyasztottak kölesből készült lepénykenyeret. A köles azonban nemcsak a legrégibb, hanem ásványi anyagokban a leggazdagabb gabona is. A bőségesen tartalmazott vitaminok és tápanyagok által a kis magok jóllakatnak, egészségesek és szépítenek. A kölest mégis ritkán találjuk meg a magyar konyhában.
  • Fagyöngy – a vérnyomás szabályozására
    -
    Különösen a középkorban tekintették a fagyöngyöt valóságos csodanövénynek. Élősködő növényként – ebben az esetben „félparazitának” is nevezik – nő a fagyöngy különböző fákon és cserjéken, és ezektől kapja mind a tápanyagokat, mind az élethez szükséges vizet.
A hozzászóláshoz be kell jelentkezned

KÖVESS MINKET!

 
 

Follow Me on Pinterest

TÁMOGASD MUNKÁNKAT

-H I R D E T É S-

EZT IS AJÁNLJUK

KÖVESS MINKET ITT IS

 
 

KERESS OLCSÓ SZÁLLÁST