2013. február 28., csütörtök 12:01

Rizs – a kalóriaszegény laktató

Írta:  Impulser Magazin
  • Betűméret Betűméret csökkentése Betűméret csökkentése Betűméret növelése Betűméret növelése
  • Nyomtatás
  • E-mail
Értékelés:
(0 szavazat)
Világszerte több mint 8.000 különböző rizsfajta létezik. Világszerte több mint 8.000 különböző rizsfajta létezik.
Az ázsiai térségben a rizs óriási jelentőséggel bír. Ázsiában az össztáplálék 80%-a rizsből áll, ezért sok ázsiai nyelvben az „étel” és a „rizs” szavak megegyeznek. A rizs rendkívül egészséges élelmiszer: mivel összetett szénhidrátokat tartalmaz, sokáig telít, ennek ellenére csak kevés benne a kalória.


A búzával, rozzsal, zabbal, árpával, kukoricával és kölessel együtt a rizs a hét legfontosabb gabonafajtához tartozik. Világszerte több mint 8.000 különböző rizsfajta létezik. A rizs összetevői függenek a mindenkori fajtától, de a különböző környezeti feltételektől és a termesztési technikától is. Minden fajtában közös azonban, hogy a rizs nagyrészt szénhidrátokból áll. 100 gramm rizs átlagosan 77,8 gramm szénhidrátot tartalmaz. A sok szénhidrát miatt a rizs fontos energiaforrás. Ezen kívül 100 gramm rizs 12,9 gramm vízből, 0,6 gramm zsírból és 6,8 gramm fehérjéből áll.

A rizsben lévő fehérje különösen értékes az ember számára, mivel a proteinek olyan esszenciális aminosavakból épülnek fel, amelyeket a szervezetünk nem képes előállítani. Ráadásul a rizs még rostanyagokat és olyan ásványi anyagokat is tartalmaz, mint a magnézium, a vas, a cink és a kálium. A magas káliumtartalom gondoskodik a szervezet salaktalanításáról. Ezáltal elősegíti az anyagcserét, és a szív és keringés kevésbé terhelődik. Egy adag rizs fontos vitaminokkal is ellát bennünket, elsősorban E-vitaminnal, valamint a B-csoport különböző vitaminjaival. Utóbbiak többek között azért felelősek, hogy az idegrendszerünk zökkenőmentesen működjön.



Mivel a rizs sok szénhidrátot, de csak kevés fehérjét és zsírt tartalmaz, a gabona jól emészthető, és fogyasztása alig terheli meg a szervezetet. A sok összetett szénhidrát miatt, amelyeket a szervezet csak lassan képes feldolgozni, a rizs hosszantartó telítettségérzésről gondoskodik. Mivel a rizs laktat, de nem hizlal, alkalmas diétázóknak is.

Kapcsolódó elemek

  • A túl sok és gyors tempójú futás épp oly káros lehet, mint a mozgásszegény életmód
    -
        London, 2015. február 4., szerda (MTI) - A túl sok és gyors tempójú futás épp olyan káros lehet az ember egészségére, mint a mozgásszegény életmód - derült ki a Journal of the American College of Cardiology című szívgyógyászati szaklapban közölt dán tanulmányból.
  • Élünk vagy túlélünk?
    A kérdés nem lehet mindegy, éppen ezért tudatos egyensúlyra kell törekednünk, az élet minden területén. Törődjünk egészségünkkel, ne hárítsuk az orvosra minden esetben a felelősséget! A betegségek, hiányállapotok és a gyengeség ne tartozzon az emberhez.
  • Szunai Linda így lesz fitt a strandszezonra!
    Népszerű szépségkirálynőnek lenni igazi kihívás, jól tudja ezt Szunai Linda, Miss World Hungary 2011 is, aki mindent megtesz azért, hogy még egészségesebb és fittebb legyen a nyári strandszezonra! A következőkben Linda elárulja életmód tippjeit!
  • Borban az egészség
    Egészségünk érdekében, akár minden nap ihatunk egy pohárka vörösbort, hiszen a benne található polifenolok javunkat szolgálják, viszont fontos a mértékletesség. Maximum két deciliter minőségi vörösbor az a mennyiség, ami még pozitív hatással bír.
  • Makrobiotikus táplálkozás
    A makrobiotika nem csak közönséges étrend vagy étkezési szokás, hanem alapvetően filozófiai életmód. Jellemzően egyfajta meggyőződés, hogy a mentális és fizikai állapot elválaszthatatlan egymástól.
A hozzászóláshoz be kell jelentkezned

KÖVESS MINKET!

 
 

Follow Me on Pinterest

TÁMOGASD MUNKÁNKAT

-H I R D E T É S-

EZT IS AJÁNLJUK

KÖVESS MINKET ITT IS

 
 

KERESS OLCSÓ SZÁLLÁST