2013. szeptember 17., kedd 08:20

Gabona – a természet sokszínűsége

Írta:  Impulser
  • Betűméret Betűméret csökkentése Betűméret csökkentése Betűméret növelése Betűméret növelése
  • Nyomtatás
  • E-mail
Értékelés:
(0 szavazat)
A legtöbb vitamin és ásványi anyag a teljes kiőrlésű termékekben van. A legtöbb vitamin és ásványi anyag a teljes kiőrlésű termékekben van.
A gabona finom, világszerte fő élelmiszernek számít, és széles választékot nyújt. Kukoricapehely, müzli vagy zsemle reggelire, ebédre egy ázsiai rizsétel, uzsonnára némi sütemény és vacsorára természetesen valamilyen kenyér. Így vagy ehhez hasonlóan néz ki sokaknál a napi étrend. Az élet gabona nélkül gyakorlatilag elképzelhetetlen.


Az elmúlt években mégis lehetett olyan hangokat hallani, amelyek negatívan nyilatkoztak a kenyérről és társairól. Eszerint az ember ősi táplálékában, amelynek genotípusa évezredek óta alig változott, a gabona nem volt biztosítva. Újra és újra hallani, hogy a szénhidrátok, amelyek nem utolsósorban a gabonából származnak, hizlalnak. Megnyugtatásul: a gabona egészséges, és azon emberek kivételével, akik egyik vagy másik fajtával szemben intoleránsak, élvezettel fogyaszthatók. Főleg a kis magvak feldolgozatlan formája rejt csupa jó összetevőt, és mindegyik fajtának megvan a maga különlegessége.

A gabona tehát sok jót hordoz magában, és senkinek nem kell lemondania róla. Mindenesetre érdemes egy lehetőleg kevésbé feldolgozott forma, és leginkább a bio változat mellett dönteni. A legtöbb vitamin és ásványi anyag természetesen a teljes kiőrlésű termékekben van. Ezeket azonban sokan – olykor helytelenül – elítélik étkezési gabonaként. Mert nem minden teljes kiőrlésű pékáru nehezen emészthető. A tönkölybúzából készült kenyér vagy a sok zabot tartalmazó kenyérfajták ízlenek gyakran a legjobban a gyerekeknek és azoknak, akik most kezdenek áttérni a teljes kiőrlésű termékekre.



Mennyi teljes mag van a teljes kiőrlésű termékekben?


Vigyázat: a sötétebb szín vagy néhány magocska nem biztos, hogy mindjárt egészséges is. A hagyományos kenyeret gyakran csak malátával színezik. A legjobb, ha kérdezünk, illetve a csomagolt termékeknél vetünk egy pillantást az összetevők listájára. Ha biztosra akarunk menni, süssünk otthon kenyeret kenyérsütő géppel – és persze teljes kiőrlésű lisztekkel.

Kapcsolódó elemek

  • Borban az egészség
    Egészségünk érdekében, akár minden nap ihatunk egy pohárka vörösbort, hiszen a benne található polifenolok javunkat szolgálják, viszont fontos a mértékletesség. Maximum két deciliter minőségi vörösbor az a mennyiség, ami még pozitív hatással bír.
  • A mindennapi kenyér - avagy mivel pótolhatjuk?
    Mindennapi kenyerünk lehet gluténmentes a lisztérzékenyek, fehérjeszegény a krónikus vesebetegeknek, diabetikus a cukorbetegeknek, nátriumszegény kenyér pedig a magas vérnyomásban szenvedők számára. Ha semmiképp nem akarjuk mellőzni a kenyérfogyasztást, érdemes előnyben részesíteni a teljes kiőrlésű, rozs és rozsos kenyeret, kevesebb arányban pedig a félbarna és fehér kenyeret választani.
  • Köles – egy egészséges szépítő
    -
    Kínában és Mezopotámiában már 8000 évvel ezelőtt fogyasztottak kölesből készült lepénykenyeret. A köles azonban nemcsak a legrégibb, hanem ásványi anyagokban a leggazdagabb gabona is. A bőségesen tartalmazott vitaminok és tápanyagok által a kis magok jóllakatnak, egészségesek és szépítenek. A kölest mégis ritkán találjuk meg a magyar konyhában.
  • Chitosan – a természet ajándéka
    -
    Már a kitin is nagy felfedezés volt az emberiség számára, de a kitozán talán még ennél is nagyobb jelentőséggel bír. A kitozán valójában élelmi rost, leginkább a tengeri rákok páncéljában található meg. Ma már az élethez szükséges hatodik létfontosságú elemként tartják számon a fehérjék, a zsírok, a cukor, az ásványi anyagok és a vitaminok után! Ritka és természetes, emberi fogyasztásra alkalmas állati rostanyag.
  • Húsvét, az egészséges táplálkozás ünnepe
    Az egészséges táplálkozás a húsvéti ünnepek alatt is lehetséges.
A hozzászóláshoz be kell jelentkezned

KÖVESS MINKET!

 
 

Follow Me on Pinterest

TÁMOGASD MUNKÁNKAT

-H I R D E T É S-

EZT IS AJÁNLJUK

KÖVESS MINKET ITT IS

 
 

KERESS OLCSÓ SZÁLLÁST