2013. január 28., hétfő 10:47

Vízben oldódó vitaminok: C- és B1-vitamin

Írta:  Impulser Magazin
  • Betűméret Betűméret csökkentése Betűméret csökkentése Betűméret növelése Betűméret növelése
  • Nyomtatás
  • E-mail
Értékelés:
(0 szavazat)
C-vitaminra az emberi szervezetnek számos funkcióhoz van szüksége. C-vitaminra az emberi szervezetnek számos funkcióhoz van szüksége.
A C-vitamint vagy aszkorbinsavat az emberi szervezet, ellentétben a legtöbb emlőssel, nem képes maga előállítani, az egyensúlyt tehát az étrenden keresztül kell fenntartani.


C-vitaminra az emberi szervezetnek számos funkcióhoz van szüksége. Antioxidánsként védi a szervezetet a szabad gyököktől, szerepe van a koleszterin feldolgozásában, a vas felszívódásában, befolyása van a pajzsmirigyhormonra, a kollagéntermelésre, az immunrendszert erősíti és a hisztaminszintet kontrollálja.

C-vitamin-hiányt különféle okok válthatnak ki, pl. fokozott stressz betegségnél vagy műtéteknél, krónikus betegségek, magas alkoholfogyasztás, időskor, növekedés, terhesség és szoptatás, valamint dohányzás. C-vitamin-hiánynál a következő tünetek léphetnek fel: fertőzésekre való hajlam, fáradtság, depresszió, csökkent sebgyógyulás, gyulladt fogíny, valamint durva bőr. Az elegendő C-vitamint tartalmazó élelmiszerek a következők: citrusfélék, bogyós gyümölcsök, paprika, kivi, karfiol, zöldkáposzta, paradicsom, papaya, kelbimbó, eper.

B1-vitamin

A B1-vitamint vagy tiamint az emberi szervezet csak csekély mennyiségben képes tárolni (kb. 30 mg), ezért szükséges a rendszeres bevitele a táplálékkal, hogy a hiányjelenségeket megelőzzük. Az emberi szervezetnek számos funkcióhoz van szüksége a B1-vitaminra:

-fehérjefelépítés a bőrben, porcokban és csontokban lévő kollagén számára;
-idegi impulzusok továbbítása az agynak és az idegsejteknek;
-energia-anyagcserék.

Különböző okok miatt jöhet létre B1-vitamin-hiány: egyoldalú táplálkozás, a felszívódás akadályozottsága folsavhiány miatt, stressz, láz, növekedés, pajzsmirigy-túlműködés, magas alkoholfogyasztás. Tiaminhiány esetén a következő tünetek léphetnek fel: étvágytalanság, székrekedés, zavart fehérjeképzés, rossz sebgyógyulás, fáradtság, alacsony vérnyomás, egyensúlyzavarok, személyiségváltozások – mint depresszió és ingerlékenység –, gyenge izomzat, valamint általános gyengeség. Elegendő B1-vitamint tartalmazó élelmiszerek a sonka, a sertéshús, a szárnyasok, a teljes kiőrlésű kenyér, a hüvelyesek, a zabliszt, valamint a napraforgómag.

Kapcsolódó elemek

  • A túl sok és gyors tempójú futás épp oly káros lehet, mint a mozgásszegény életmód
    -
        London, 2015. február 4., szerda (MTI) - A túl sok és gyors tempójú futás épp olyan káros lehet az ember egészségére, mint a mozgásszegény életmód - derült ki a Journal of the American College of Cardiology című szívgyógyászati szaklapban közölt dán tanulmányból.
  • Élünk vagy túlélünk?
    A kérdés nem lehet mindegy, éppen ezért tudatos egyensúlyra kell törekednünk, az élet minden területén. Törődjünk egészségünkkel, ne hárítsuk az orvosra minden esetben a felelősséget! A betegségek, hiányállapotok és a gyengeség ne tartozzon az emberhez.
  • Szunai Linda így lesz fitt a strandszezonra!
    Népszerű szépségkirálynőnek lenni igazi kihívás, jól tudja ezt Szunai Linda, Miss World Hungary 2011 is, aki mindent megtesz azért, hogy még egészségesebb és fittebb legyen a nyári strandszezonra! A következőkben Linda elárulja életmód tippjeit!
  • Cseresznye, a finom egészség
    A nyár egyik kedvenc gyümölcse az istenek eledelének számító ropogós cseresznye, amelynek számtalan változata létezik. Azt viszont talán kevesen tudják, hogy milyen jótékony hatással bír szervezetünkre. Méregtelenít és tisztít, erősíti az immunrendszert, minden része valóságos csodaszer: húsa, magva és szára is gyógyító hatással bír.
  • Tavaszi bőrmegújító tippek az üde arcbőrért
    A téli időszak a te bőrödet is kikészítette? Nem vagy egyedül: a kevesebb napfény, a fagy, a szél és a vitaminhiányos táplálkozás sokunk arcán nyomot hagyott. Itt a legfőbb ideje, hogy rendbe tegyük és felkészítsük tavaszra.
A hozzászóláshoz be kell jelentkezned

KÖVESS MINKET!

 
 

Follow Me on Pinterest

TÁMOGASD MUNKÁNKAT

-H I R D E T É S-

EZT IS AJÁNLJUK

KÖVESS MINKET ITT IS

 
 

BELÉPÉS

Hozzászóláshoz be kell jelentkezned, vagy regisztrálj!

Celsus az egészségért

KERESS OLCSÓ SZÁLLÁST