2013. január 31., csütörtök 10:06

Tévedések az izomlázról

Írta:  Impulser Magazin
  • Betűméret Betűméret csökkentése Betűméret csökkentése Betűméret növelése Betűméret növelése
  • Nyomtatás
  • E-mail
Értékelés:
(0 szavazat)
Az edzés utáni fájdalom oka az izomsejtek mikroszkopikus sérülései. Az edzés utáni fájdalom oka az izomsejtek mikroszkopikus sérülései.
Az izomláz jó jel. Ha az edzés utáni napon minden izmunkat érezzük, akkor egyszerűen csak túlterheltük a testünket.


A kemény, fájdalmas izom az izomrostok legapróbb sérüléseinek a jele. Ezek akkor keletkeznek, ha az izomsejteket szokatlan terheléssel túlterheljük.

A felesleges mennyiségű tejsavnak (laktátnak) – ahogy korábban feltételezték – tehát semmi köze nincs az izomlázhoz. Bár az izmokban terhelés hatására valóban képződik laktát, ez azonban néhány órán belül lebomlik. A tulajdonképpeni fájdalom feltételezhetően a megkínzott terület gyulladásos folyamatai miatt jön létre. A sérült sejtek roncsai feloldódnak és elszállítódnak, ami megduzzasztja az izmokat.

Az izomlázra panaszkodók ezért ne eddzenek rá a fájdalomra, hogy az állítólagos tejsavak lebontódjanak. Ettől csak rosszabb lesz a helyzet. Ehelyett a gyengéd mozgások segítenek, amelyek serkentik a vérkeringést, és így meggyorsítják a regenerációs folyamatokat, valamint a szauna vagy a fürdőkád melege is jó hatással van.

A nyújtás megvéd az izomláztól

Az ötlet a 60-as évekből származik, amikor a kutatók még azt feltételezték, hogy az izomláz a görcsös izomzat miatt alakul ki. Időközben azonban megállapították, hogy az edzés utáni fájdalom oka az izomsejtek mikroszkopikus sérülései. Az elmélet tehát, amely szerint a nyújtás megelőzi az izomlázat, helytelen. Miért gyógyulnának gyorsabban az elszakadt rostok, ha húzogatjuk őket?

Inkább az ellenkezője igaz. A Sydney Egyetem tudósai gyűjtöttek adatokat ebben a témában, és tíz tanulmányt értékeltek ki, amelyek a nyújtás és az izomláz közötti összefüggést vizsgálta. Az eredmény: sem az edzés előtt, sem az utána végzett nyújtógyakorlatok nem előzik meg az izomlázat.

Ebből kifolyólag idáig nincs tudományos bizonyíték arra, hogy a nyújtás véd a sérülésektől. A nyújtásnak mégis van értelme: mert aki merev és nem mozgékony, nagyobb eséllyel sérül meg. Ráadásul a mozgás két izom összjátékából jön létre: az egyik nyúlik, a másik ugyanakkor összehúzódik. Csak ha megfelelően nyújtható egy izom, akkor képes teljesen kibontakoztatni az erejét.

Kapcsolódó elemek

  • A túl sok és gyors tempójú futás épp oly káros lehet, mint a mozgásszegény életmód
    -
        London, 2015. február 4., szerda (MTI) - A túl sok és gyors tempójú futás épp olyan káros lehet az ember egészségére, mint a mozgásszegény életmód - derült ki a Journal of the American College of Cardiology című szívgyógyászati szaklapban közölt dán tanulmányból.
  • Hasznos tippek izomlázra

    Az izomláz megelőzésében is fontos a fokozatosság.  A túlzott megterhelés következtében olyan mértékű izomláz is kialakulhat, hogy napokig még mozogni is alig bírunk. Szélsőséges esetben akár még hőemelkedéssel is járhat.

  • Miért olyan fontos a bemelegítés?
    Veszélyes hidegstart

    Ha a focisták, teniszezők, könnyűatléták és társaik vizes hajjal és izzadságcseppekkel az arcukon kezdik a versenyt, akkor nem az izgalom verejtékcseppjei ülnek ki a homlokukra – a profi sportolók egész egyszerűen csak bemelegítettek.
  • A több vitalitásért: narancsszínű falak
    A narancs egy meleg szín, amely aktívvá tesz. A lakásban sok különböző helyen alkalmazhatjuk a narancs falszínt, mely egy valóságos csodaszer – aktívvá tesz, pont mint a vörös.
  • Néhány fitnesz-szóbeszéd
    Megerőltető edzéskor kisebb a zsírégetés

    Azt mondják, aki edzéskor nagyon megerőlteti magát, kevesebb zsírt éget, mint aki lazán csinálja
A hozzászóláshoz be kell jelentkezned

KÖVESS MINKET!

 
 

Follow Me on Pinterest

TÁMOGASD MUNKÁNKAT

-H I R D E T É S-

EZT IS AJÁNLJUK

KÖVESS MINKET ITT IS

 
 

BELÉPÉS

Hozzászóláshoz be kell jelentkezned, vagy regisztrálj!

Celsus az egészségért

KERESS OLCSÓ SZÁLLÁST