2013. március 18., hétfő 09:47

A niacin és a folsav

Írta:  Impulser Magazin
  • Betűméret Betűméret csökkentése Betűméret csökkentése Betűméret növelése Betűméret növelése
  • Nyomtatás
  • E-mail
Értékelés:
(0 szavazat)
A borsó és a földimogyoró is sok niacint, azaz B3-vitamint tartalmaz. A borsó és a földimogyoró is sok niacint, azaz B3-vitamint tartalmaz.
A niacin – vagy ahogy régebben nevezték, B3-vitamin – különleges helyzetben van a vitaminok között, mivel a májban egy esszenciális aminosavból, a triptofánból állítódik elő.


A szervezetben a következő folyamatokhoz van rá szükség:
- vércukor-szabályozás,
- zsír- és koleszterin-anyagcsere,
- sejtmegújulás és sejtanyagcsere,
- fehérje-anyagcsere,
- izomszövet és bőr épen tartása,
- antioxidáns hatás elsősorban a májban.

A niacinhiány oka lehet a triptofántartalmú fehérje bevitelének hiánya, B6-vitamin-hiány, magas alkoholfogyasztás, emésztési zavarok és gyulladásos bélbetegségek. Niacinhiánynál a következő tünetek léphetnek fel: fájdalmas nyelvduzzanat, repedezett ajkak, vörös, repedezett, pikkelyes, megkeményedett helyek a bőrön, étvágytalanság, felfúvódások, hányás, hasmenés, hallucinációk, súlyos depresszió, valamint szorongásos állapotok, ingerültség és fejfájás. Niacintartalmú élelmiszerek: tonhal, csirkemell, borjúmáj, laposhal, búza, borsó, földimogyoró, teljes kiőrlésű kenyér, gabona, lazac, gomba, káposzta.

Folsav

A folsavat, vagy más nevén B9-vitamint, az emberi szervezet csak kis mennyiségekben képes tárolni (ebből kb. 50% a májban van). Már rövid ideig tartó alulellátottság is hiányjelenségekhez vezethet. A következő funkciókhoz van szüksége folsavra a szervezetnek:
- protein-anyagcsere;
- sejtosztódás és sejtnövekedés;
- a magzat fejlődése, különösen a központi idegrendszeré;
- csontritkulás megelőzése.



Folsavhiányhoz vezető okok lehetnek a túlnyomórészt ipari előállítású élelmiszereket tartalmazó egyoldalú táplálkozás, a dohányzás, a fogamzásgátló szedése, a gyors növekedés, a magas alkoholfogyasztás, a krónikus betegségek, pl. gyulladásos gyomor-bélbetegségek, de a C- és B12-vitaminok hiánya is. Folsavhiánynál felléphet anémia (vérszegénység), gyengeség, légszomj, az immunrendszer gyengülése, fokozott vérzésveszély a fehér vérsejtek csökkent termelődése miatt, a magzati fejlődés zavara, fokozott csontritkulásveszély, csökkent sejtnövekedés az emésztőtraktusban, hasmenés és súlyveszteség. Folsavban gazdag élelmiszerek: tojás, máj, búzacsíra, karfiol, spenót, brokkoli, póréhagyma, általában a zöld színű zöldségek, teljes kiőrlésű termékek.

Kapcsolódó elemek

  • Cseresznye, a finom egészség
    A nyár egyik kedvenc gyümölcse az istenek eledelének számító ropogós cseresznye, amelynek számtalan változata létezik. Azt viszont talán kevesen tudják, hogy milyen jótékony hatással bír szervezetünkre. Méregtelenít és tisztít, erősíti az immunrendszert, minden része valóságos csodaszer: húsa, magva és szára is gyógyító hatással bír.
  • Tavaszi bőrmegújító tippek az üde arcbőrért
    A téli időszak a te bőrödet is kikészítette? Nem vagy egyedül: a kevesebb napfény, a fagy, a szél és a vitaminhiányos táplálkozás sokunk arcán nyomot hagyott. Itt a legfőbb ideje, hogy rendbe tegyük és felkészítsük tavaszra.
  • Pocakosan mire figyeljünk az étkezésben?
    Várandósan mindenképp szükségünk van folsavra. A folsav egy vitamin, amely segít a magzat idegrendszerének felépítésében, ezáltal főleg az úgynevezett velőcsőzáródási rendellenességeket előzi meg: a nyitott gerincet (spina bifida), illetve az ajak- és szájpadhasadékot. A folsav akkor hat legjobban, ha C- és B12-vitaminnal együtt vesszük magunkhoz. A táplálékok közül az árpa, a búzacsíra, a szója, a bab, a borjúmáj, a narancslé, a lencse, a borsó és a rizs tartalmaz folsavat.
  • Argánolaj, a marokkói E-vitamin-forrás
    Az argánolajat az argánfa gyümölcséből nyerik. Egy olyan növényről van szó, amely kizárólag Marokkó bizonyos régióiban nő. Ott már sok évszázada hagyomány, hogy főleg a berber nők az argánfa olajának előállításával foglalkoznak.
  • Vízben oldódó vitaminok – B12-vitamin és pantoténsav
    A B12-vitamint túlnyomórészt a máj tárolja, kb. 2-5 milligrammot. Az emberi szervezetben B12-vitaminra van szükség a folsavanyagcseréhez, az aminosav- és zsírsavanyagcseréhez, az idegvelő védelméhez és a sejtfejlődéshez.
A hozzászóláshoz be kell jelentkezned

KÖVESS MINKET!

 
 

Follow Me on Pinterest

TÁMOGASD MUNKÁNKAT

-H I R D E T É S-

EZT IS AJÁNLJUK

KÖVESS MINKET ITT IS

 
 

BELÉPÉS

Hozzászóláshoz be kell jelentkezned, vagy regisztrálj!

Celsus az egészségért

KERESS OLCSÓ SZÁLLÁST