2013. április 24., szerda 08:58

A kalciumról bővebben

Írta: 
  • Betűméret Betűméret csökkentése Betűméret csökkentése Betűméret növelése Betűméret növelése
  • Nyomtatás
  • E-mail
Értékelés:
(2 szavazat)
A kalcium napi mennyiségének 800-1000 mg között kellene lennie. A kalcium napi mennyiségének 800-1000 mg között kellene lennie.
A kalcium (Ca) puha, könnyű fém, mely az alkáliföldfémek közé tartozik. A földkéregben előforduló elemek közül az ötödik leggyakoribb. Hevesen reagál az oxigénnel és a vízzel, ezért a természetben csak vegyületei (szerves és szervetlen), illetve sói fordulnak elő. Mint biogén elem minden élő sejt egyik építőköve, minden élő szervezet számára nélkülözhetetlen. A kalcium rendkívül fontos szerepet tölt be az élő szervezetekben, elsősorban a sejtfolyamatokban, de a csontok és a fogak alapját is a kalciumsók alkotják. Előfordul azonban az izmokban, a vérben, egyéb testnedvekben, illetve szervekben. Az egyik legnagyobb mennyiségben előforduló fém a szervezetünkben.


A kalcium rendkívül széles körű hatással rendelkezik:

  • Mivel a sejtfal szerkezeti eleme, elősegíti a tápanyagok bejutását a sejtbe, illetve segíti a salakanyagok távozását onnan.
  • Részt vesz a sejtek összeköttetésében, befolyásolja a sejtek közti folyadéksűrűségét, ami hatással van a sejtek működési aktivitására.
  • Elengedhetetlen a véralvadáshoz.
  • Szükséges az izmok feszülésénél és lazulásánál, többek között a szívizomnál is.
  • Részt vesz az enzimműködés szabályozásában.
  • Befolyásolja az inzulintermelést.
  • Antihisztamin tulajdonságokkal rendelkezik allergiás állapotoknál.
  • Fontos szerepet játszik az idegimpulzusok továbbításában (a kalciumhiány fokozott ingerlékenységhez vezet).
  • Elősegíti a megtermékenyítést, mert a spermium elején van egy kalciumképződmény – olyan, mint egy nyílhegy –, amellyel az átüti a pete membránját. Kalciumhiány esetén a spermium nem képes átütni a membránt, emiatt a megtermékenyítés nem történik meg, ami a férfi meddőségének egyik oka.
  • Elősegíti a szervezet megfiatalítását, rugalmassá teszi a bőrt, fényessé a hajat és széppé a körmöket.
  • Építőanyag a szervezet egész kötőszövetrendszere számára, amely magába foglalja az izmot, az izompólyát, az inakat, a bőrt és a csontot.
  • Erősíti az immunrendszert azzal, hogy például a szervezet pH-ját eltolja a lúgos tartományba.
  •  
Az emberi táplálkozásban is fontos szerepet tölt be a kalcium. Elsősorban gyermekkorban elengedhetetlen a csontváz és a fogak egészséges fejlődése szempontjából, így a gyerekek és fiatalok táplálkozásában fontos, hogy mindig jelen legyen a kalcium. De fontos az élet különböző időszakaiban is, mint terhesség vagy klimax idején, csonttöréseknél vagy mozgásszervi problémáknál, de a stresszes életvitelnél is. A kalcium felvételét segíti a D-vitamin, illetve a magnézium is. A kalcium napi mennyiségének 800-1000 mg között kellene lennie, kismamák esetében ennél 500 mg-mal több. A kalcium fő forrása az emberi szervezetben a tej és a tejtermékek. Nagyobb mennyiségű kalcium fordul elő a növények leveleiben és magvaiban, a dióban vagy a zabpehelyben. Viszont sok esetben nem a megfelelő formában van jelen a kalcium, így annak csak kis százalékát tudja szervezetünk hasznosítani. Élelmiszereink pedig nem ionizált kalciumot tartalmaznak, ezáltal nagy részben kalcium-foszfáttá alakulva salakanyagként távoznak szervezetünkből. De ásványvizeink is leginkább szervetlen kalciumot tartalmaznak. 



Miért is rendkívül fontos a kalcium rendszeres pótlása?
Nemcsak élettani folyamataink vagy fejlődésünk elengedhetetlen alkotó eleme, hanem „modern életmódunk” is egyre inkább megköveteli a jelenlétét. Ez pedig a modern ember problémája, a szervezet túlsavasodása és a növények szerves kalciumtartalmának drasztikus csökkenése. A környezetünkben lévő mérgező, káros anyagok mind hozzájárulnak a szervezetünk elsavasodásához. A szennyezett levegő, az egészségtelen élelmiszerek szintén fokozzák mindezt, de a stresszes, rohanó életvitel is hozzáteszi a magáét. Aztán sejtjeink is folyamatosan energiát termelnek, ezáltal felhalmozódnak a savas anyagok és salakok, melyeket ki kell tisztítani a szervezetből, különben elsavasodik, és ez az immunrendszer gyengüléséhez és számos betegséghez vezet! (Életmódunkból hiányoznak már a tisztító-, méregtelenítő kúrák.) Viszont testünk folyamatosan keres lúgtartalékok után, hogy semlegesítse a savas maradékokat, és ha nem pótoljuk, meg is találja a csontjainkban és fogazatunkban. A savanyú ételek és italok fogyasztása tovább növeli szervezetünk kalciumigényét, vagyis pótolnunk kell naponta az ionizált kalciumot (szerves-, biokalcium). Még egy adatot emelnék ki: a WHO (ENSZ Egészségügyi Világszervezete) kutatásai szerint csak a kalcium hiánya szervezetünkben közvetve vagy közvetlenül 147 betegség okozója! Ezért a WHO pályázatot írt ki (nem most, már két évtizeddel korábban) egy hatékony kalciumkészítmény kifejlesztésére. A pályázatot a Tiens által gyártott biokalciumok nyerték. Csak egy összehasonlító adat: a piacon lévő kalciumkészítmények csak 20-30%-ban szívódnak fel, ráadásul nagy százalékban le is rakódnak a szervezet különböző helyein. A nyertes biokalcium viszont csaknem teljesen (95-98%-ban) és gyorsan felszívódik, lerakódások nélkül.
A másik „modernkori” problémát pedig az élelmiszereink okozzák. Főleg a növények, melyek szerves kalciumot állítanak elő, de egyre kevésbé tartalmazzák már a tápanyagokat (ásványi anyagok, vitaminok stb). Ennek okai között szerepel a kemikáliák, műtrágyák használata, de a túlzott termesztés is kimeríti a termőföldeket. Számos kutatás számol be drasztikus tápanyagcsökkenésről pár évtized leforgása alatt. No és vajon ki bírna 20 fej káposztát vagy 20 liter házi tejet elfogyasztani egy nap alatt, hogy pótolja szervezete napi tápanyagszükségletét? (Gödöllői Agrártudományi Egyetem adatai az elmúlt 40 év tápanyagvesztéséről.)

A kalciumhiány tünetei:

  • csontok gyenge növekedése, csontritkulás;
  • végtagok zsibbadása;
  • sajgó fájdalom a lábakban, a derékban, az ízületekben, a felkarban és a bicepszben;
  • alvás vagy tornagyakorlatok közben fellépő görcsök;
  • idegrángás, izomrángás, szúró fájdalom a kézfejben;
  • fogszuvasodás, fogromlás, fogfájás;
  • álmatlanság vagy aluszékonyság;
  • általános gyengeség, rossz közérzet;
  • memóriaproblémák;
  • szédülés, magas vérnyomás;
  • száraz bőr, haj- és körömtöredezés, körömdeformáció;.
  • pajzsmirigy működési zavara;
  • bő havi vérzés;
  • szívdobogás, szívritmuszavar;
  • a szervezet gyors elöregedése;
  • reuma, ízületi gyulladás;
  • érrendszeri problémák;
  • daganatos megbetegedések;
  • ínyvérzés, elégtelen véralvadás sérüléseknél;
  • allergiás hajlam.
  •  
Mivel a hagyományos kínai orvoslás koncepciója szerint a csontok épségért a vese felel, a kalciumot este 17-19 óra között kell bevenni, amikor legaktívabb a vese meridián.
Végül záró gondolatom: ne higgyük azt, hogyha jóllakottak vagyunk, akkor minden rendben van. Jól táplált kinézetünk sok esetben a sok zsírnak, szénhidrátnak, vagy a nem megfelelő fehérjéknek köszönhető, miközben sejtjeink éheznek! Tehát elengedhetetlen a kiegyensúlyozott, változatos és helyes arányokon alapuló táplálkozás. Ahogyan a WHO is felhívja a figyelmet: a szervezetünk nemkívánatos folyamatainak elindulásához túlnyomó többségben a helytelen táplálkozásból eredő tápanyaghiány vezet. Betegségeink több mint 75%-át a tápanyaghiány okozza! 

Kapcsolódó elemek

  • A Crohn és a stressz
     A Crohn betegség krónikus gyulladásos bélbetegségek közé tartozik, a gyomor-bél csatorna betegsége, ami nagyban hasonlít a fekélyes vastagbélgyulladásra. A Crohn betegség az emésztőrendszer egészét érintheti, a gyulladt szakasz műtéti eltávolítása után is, a betegség bárhol visszatérhet.
  • Szívinfarktus és a stressz
    Az ember mindennapi túléléséhez szervezetének energiára van szüksége. Az energiát a táplálkozásunk során vesszük fel, majd az ereink vér által szállítják tovább és az egész rendszert testünk motorja, a szív szabályozza. Szívünk a külső és belső hatásokra reagál és igyekszik fenntartani a biológiai egyensúlyt. Azonban egyénenként változó, hogy reagál ezekre a hatásokra. Fontos, hogy szívünk állapota egészséges maradjon, hogy a belső egyensúly harmonikus maradjon.
  • Miért érdemes megküzdeni a gránátalma hámozásával?
    Több tudományos kísérlet is igazolja a gránátalma pozitív hatását a szervezetre. Mivel éppen most kezdődik a gránátalma szüret, nézzük miért érdemes fokozottan fogyasztanunk.
  • Mángold – kalciumban és káliumban gazdag
    A növénynek mind a zöld levele, mind a fehér, sárga vagy piros szára alkalmas fogyasztásra. A mángold nagyon aromás, ízletes és egészséges. Ezen kívül kellemes látvány is.
A hozzászóláshoz be kell jelentkezned

KÖVESS MINKET!

 
 

Follow Me on Pinterest

TÁMOGASD MUNKÁNKAT

-H I R D E T É S-

EZT IS AJÁNLJUK

KÖVESS MINKET ITT IS

 
 

BELÉPÉS

Hozzászóláshoz be kell jelentkezned, vagy regisztrálj!

Celsus az egészségért

KERESS OLCSÓ SZÁLLÁST