2014. április 07., hétfő 15:41

A legfontosabb vitaminok áttekintése

Írta:  Impulser
  • Betűméret Betűméret csökkentése Betűméret csökkentése Betűméret növelése Betűméret növelése
  • Nyomtatás
  • E-mail
Értékelés:
(0 szavazat)

A-vitamin – retinol

Az A-vitamin különösen fontos a sötétben való látáshoz, a gyerekeknél a növekedéshez és a bőr és nyálkahártya felépítéséhez. A retinol hiánya úgynevezett éjszakai vaksághoz vezet. További tünetek a száraz bőr vagy töredezett haj.


A retinol csak az állati élelmiszerekben van jelen. A vitamin előanyagait, az úgynevezett provitaminokat (pl. béta-karotin) a növényi élelmiszerek tartalmazzák. A szervezet ezekből az előanyagokból maga is képes A-vitamint előállítani. A retinolt nem szabad túladagolni, mert nagy adagban mérgezéshez, úgynevezett hipervitaminózishoz vezethet. Ellenben a provitaminok nem tudnak hipervitaminózist kiváltani.

A B-vitaminok csoportja


A B-vitaminokhoz tartozik a B1-, a B6-, a B12-vitamin, a folsav, a biotin, a pantoténsav és a niacin. Ezek a vitaminok döntő szerepet játszanak a sejtmegújulásban, és szabályozzák a szénhidrátok, a fehérjék és a zsírok anyagcseréjét. A hiányjelenségek többek között a vérképző rendszer zavaraihoz, bőr- vagy nyálkahártya-elváltozásokhoz és idegrendszeri tünetekhez vezethetnek.

C-vitamin – aszkorbinsav


A C-vitamin-hiány tipikus betegsége, a skorbut, már kihalt. Azonban ma is léteznek hiányjelenségek. Aki kevés friss gyümölcsöt vagy zöldséget eszik, dohányzik vagy fertőzésben szenved, több C-vitaminra van szüksége. A C-vitaminnak sokoldalú hatása van a szervezetben. A legfontosabb funkciói: az immunrendszer erősítése, gyökfogó, részvétel a kötőszövet felépítésében és a vasfelszívódás fokozása a táplálékból.

D-vitamin – kalciferol


A D-vitamin a csontanyagcserében döntő jelentőségű. A D-vitamint a szervezet képes maga előállítani napfény hatására. A szervezet kellő mennyiségű D-vitaminnal való ellátásának ezért szükséges előfeltétele a rendszeres, de rövid tartózkodás a napon.


E-vitamin – tokoferol


Az E-vitamin különösen fontos az izmok, a kötőszövet, a szív- és érrendszer, valamint az immunrendszer teljes működőképességéhez. Ezen kívül védi a szervezetet sok káros behatástól, mivel a C- és A-vitaminhoz hasonlóan gyökfogó. A természetes E-vitamin a zöld leveles zöldségekben, a növényi olajokban, gabonamagvakban, zabpehelyben, valamint a vajban és a tejben fordul elő.

K-vitamin


A K-vitamin a véralvadásban és csontanyagcserében játszik szerepet. A K-vitamint a táplálékkal vesszük fel, de a bélflóra is termeli. A zöld színű zöldségek, valamint a halak és a tejtermékek tartalmaznak K-vitamint.

Kapcsolódó elemek

  • Keleti Andrea vitamininfúzióval készül a tavaszra
    A tavasz a megújulás és az újjászületés időszaka, jól tudja ezt a népszerű táncosnő, Keleti Andrea is, aki a hosszú téli hónapok után egy kis feltöltődésre vágyott.
  • Frontérzékenység
    Szeszélyes időjárásunk következtében frontok jönnek és frontok mennek. Ez különösen az idősek szervezetére jelent fokozott terhelést, de az ilyen gyakori légnyomásváltozások a fiatalokat sem kímélik. Minden légnyomásváltozásra szervezetünk válaszreakciót küld, ami megzavarhatja a keringési rendszert.
    A front nem más, mint a hideg és meleg levegő határán kialakuló légköri képződmény, amelyet a légnyomás és szélerősség változásai, hőmérséklet esése vagy emelkedése, páratartalom egyidejű változása jellemez. A hirtelen légnyomás- és egyéb változásokhoz szervezetünk igyekszik mielőbb alkalmazkodni, ez vérnyomásunkra is hatással van. Ugyanilyen hirtelen emelkedhet vagy csökkenhet vérnyomásunk.
  • Az ezerarcú kakaó
    -
    Egyszerre gyümölcs, fűszer, ital és desszert, rendelkezik élénkítő és gyomornyugtató hatással, a bőrt sugárzóvá és selymessé teszi, hiszen táplálja, helyreállítja a rugalmasságát és simaságát. A kakaó a csokoládé fontos alapanyaga.
  • Köles – egy egészséges szépítő
    -
    Kínában és Mezopotámiában már 8000 évvel ezelőtt fogyasztottak kölesből készült lepénykenyeret. A köles azonban nemcsak a legrégibb, hanem ásványi anyagokban a leggazdagabb gabona is. A bőségesen tartalmazott vitaminok és tápanyagok által a kis magok jóllakatnak, egészségesek és szépítenek. A kölest mégis ritkán találjuk meg a magyar konyhában.
  • Diéta vagy életstílus?
    A diabétesz, és a magas vérnyomás a bizonyítékai arra vonatkozóan, hogy valami nincs rendben azzal, ahogyan táplálkozunk. A statisztikák szerint, hosszútávon minden diéta megbukik. Minden szervezet más, éppen ezért különböző módon is reagál a diétákra. Viszont az egyoldalú étrend, a vitaminok hiánya, egyforma hiánybetegségeket idézhetnek elő.
A hozzászóláshoz be kell jelentkezned

KÖVESS MINKET!

 
 

Follow Me on Pinterest

TÁMOGASD MUNKÁNKAT

-H I R D E T É S-

EZT IS AJÁNLJUK

KÖVESS MINKET ITT IS

 
 

BELÉPÉS

Hozzászóláshoz be kell jelentkezned, vagy regisztrálj!

Celsus az egészségért

KERESS OLCSÓ SZÁLLÁST